O nas

Canti Spazializzati - cykl warsztatowo-koncertowy

fot. Wojciech Chrubasik

Daniel Brożek i Marta Konieczna, fot. Wojciech Chrubasik

Prowadzona od roku 2018 inicjatywa poświęcona teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupionym na koncepcjach uprzestrzenniania kompozycji dźwiękowych stworzonych dla wielokanałowego nagłośnienia. Łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z umożliwieniem artystom rozwijania przestrzennych aspektów kompozycji dźwiękowej i stworzeniem platformy współpracy pomiędzy młodymi muzykami, kompozytorami i artystami dźwiękowymi.

Ninejszy serwis jest platformą streamingową powzwlającą na odsłuch przestrzenych utworów przygtowanych przez artystów/ki zaproszonych do udziału w naszych wydarzeniach. Każdy utwór jest dostępny w dwóch wersjach – bianuralnej i wielokanałowej. Wersja binaualna najlepiej odaje efekty dźwięku przestrzennego w odsłuchu słuchawkowym, ale też na zwykłych głosnikach stereofonicznych (2 głośniki) będzie dobrze słuchać. Wersja wielokanałowa jest przeznaczona dla systemów surround, poszechnie nazywanych kinem domowy, – czyli układów głosników 5.1 i 7.1, jak i soundbarów.

Obecnie projekt współtworzą:
Kurator: Daniel Brożek
Producentka, PR, współpraca kuratorska: Marta Konieczna
Realizacja dźwięku: Jędrzej Borowski
Identyfikacja wizualna: Karolina Pietrzyk + Mateusz Zieleniewski + Gilbert Schneider
Strona WWW: Michał Szota
Organizator: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Partnerzy: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

W latach poprzednich w zespole Canti Spazializzati pracowali: Martyna Woch, Mateusz Sabela, Joanna Sokalska, Jan Chrzan, Emilia Konwerska.

W latach 2019-2023 organizatorką cyklu była Fundacja PozyTYwka

Cykl jest współfinansowany ze środków Miasta Wrocławia | www.wroclaw.pl oraz w ramach funduszy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności: program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.

Spacery dźwiękowe

Platforma Echoes

Seria spacerów dźwiękowych stworzonych na platfrmie poszerzonech rzeczywistości (XR), przeznaczonych do samodzielnego odbycia wraz ze smartfonem i słuchawkami (można też słuchać na głośniczku, ale lepiej nie hałasować nadmiernie w miejscach. w które Was zapraszamy). By odby spacer należy zainstalować na smartfnie aplikację Echoes, następnie kliknąć w link wybranego spaceru i nacisnąć „STREAM WALK”.

Pola irygacyjne

Studium ekoaustyczne Wrocławskich Pól Irygacyjnych

Na Pola Irygacyjne zaprosiła nas w 2021 roku Katarzyna Roj. W ramach przygotoać do wystawy powstało słuchowisko ŚWIT. W roku 2022 rozpoczęlismy stały nasłuch audiosfery pół irygacyjnych i badać wpływ na środowisko naturalne zanieczyszczenia hałasem z pobliskich polom Obwodnicy Autostradowej Wrocławia, drogi szybkiego ruchu S5, lotniska Szymanów, oraz linii kolejowych. Prezentuemy wybór automatycznych nagrań terenowych proadzonych w trybie 24/7 przez cały rok kalendarzowy 2022.

W ramach przygotowań do wystawy „Pole Regeneracji” dla Galerii Dizajn BWA Wrocław przez pół roku badaliśmy pejzaż dźwiękowy wrocławskich pól irygacyjnych – największej w Polsce pozostałości po przedwojennym systemie oczyszczalni ścieków, wyłączonym z działania w 2015 roku. Obecnie teren ten jest obiektem zainteresowania ekologów nie tylko ze względu na postępujący zanik wód gruntowych i możliwą degradację unikalnego ekosystemu. Rozległe ptasie lęgowiska oraz przylegające do nich drogi szybkiego ruchu tworzą unikalne miejsce do nasłuchu zasięgu smogu akustycznego.

Autorzy dziękują grupie projektowej Centrala za przypomnienie pojęcia “trzeciej pory dnia”.

Świt

PLAYLISTA

0’00” – Katarzyna Roj, 51°11’47.5″N 16°57’41.2″E, 2021.05.23 4:00, Zoom H4N Pro + BE-P1

0’40” (i dalej) – głos Katarzyna Roj, realizacja nagrania Jan Chrzan

2’08” – Czarny Latawiec, 51°11’48.3″N 16°57’46.9″E, 2021.05.23 4:23, Sony PCM-10 + LOM Usi

12’40” – Czarny Latawiec, 51°11’57.6″N 16°57’07.7″E, 2021.03.27 17:47, Sony PCM-10 + LOM Usi

20’16” – Czarny Latawiec, 51°11’09.2″N 16°57’49.1″E, 2021.01.02 11:28, Sony PCM-10 + LOM Usi

21’20” – Czarny Latawiec, 51°11’09.2″N 16°57’49.1″E, 2021.01.17 11:20, Sony PCM-10 + LOM Usi

22’32” – Czarny Latawiec, 51°11’35.7″N 16°55’59.5″E, 2021.01.02 12:25, Sony PCM-10 + LOM Usi

23’20” – Czarny Latawiec, 51°11’09.2″N 16°57’49.1″E, 2021.01.17 11:20, Sony PCM-10 + LOM Usi

23’52” – Katarzyna Roj, 51°11’47.5″N 16°57’41.2″E, 2021.05.23 4:25, Zoom H4N Pro + BE-P1

Bibliografia

Ekrany na S5!, 2018, http://s5ekrany.org/, dostęp 26.06.2021.

Gierko Aleksandra, Wybrane aspekty rekultywacji terenów podmokłych w kontekście pól irygacyjnych Wrocławia, Wrocław 2020.

Komitet Społeczny Stop Hałasowi we Wrocławiu, www.facebook.com/stophalaswroclaw/, dostęp 26.06.2021.

Łyczko Wojciech, Pola irygacyjne osobowice – historia i teraźniejszość, „Inżynieria Ekologiczna”, nr 19/4, 2018.

Nowak Marek, Starzecka Agata, Gierko Aleksandra, Czyż Beata i in., Wrocławskie pola irygacyjne. Unikatowy ekosystem wymagający ochrony prawnej oraz udostępnienia mieszkańcom na cele rekreacyjne i edukacyjne, Wrocław 2019.

Polska pozwana przed TSUE za nieprzestrzeganie dyrektywy dotyczącej hałasu, Teraz Środowisko, 2021, www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/polska-KE-TSUE-halas-dyrektywa-9947.html, dostęp 28.06.2021.

ZOEpolis. Budując wspólnotę ludzko-nie-ludzką, red. Gurowska Małgorzata, Rosińska Monika, Szydłowska Agata, Bęc Zmiana, Warszawa 2021.

Krajowy Plan Odbudowy. Rzeczpospolita Polska. Sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU