O nas

Canti Spazializzati - cykl warsztatowo-koncertowy

fot. Wojciech Chrubasik

Daniel Brożek i Marta Konieczna, fot. Wojciech Chrubasik

Prowadzona od roku 2018 inicjatywa poświęcona teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupionym na koncepcjach uprzestrzenniania kompozycji dźwiękowych stworzonych dla wielokanałowego nagłośnienia. Łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z umożliwieniem artystom rozwijania przestrzennych aspektów kompozycji dźwiękowej i stworzeniem platformy współpracy pomiędzy młodymi muzykami, kompozytorami i artystami dźwiękowymi.

Ninejszy serwis jest platformą streamingową powzwlającą na odsłuch przestrzenych utworów przygtowanych przez artystów/ki zaproszonych do udziału w naszych wydarzeniach. Każdy utwór jest dostępny w dwóch wersjach – bianuralnej i wielokanałowej. Wersja binaualna najlepiej odaje efekty dźwięku przestrzennego w odsłuchu słuchawkowym, ale też na zwykłych głosnikach stereofonicznych (2 głośniki) będzie dobrze słuchać. Wersja wielokanałowa jest przeznaczona dla systemów surround, poszechnie nazywanych kinem domowy, – czyli układów głosników 5.1 i 7.1, jak i soundbarów.

Obecnie projekt współtworzą:
Kurator: Daniel Brożek
Producentka, PR, współpraca kuratorska: Marta Konieczna
Realizacja dźwięku: Jędrzej Borowski
Identyfikacja wizualna: Karolina Pietrzyk + Mateusz Zieleniewski + Gilbert Schneider
Strona WWW: Michał Szota
Organizator: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Partnerzy: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

W latach poprzednich w zespole Canti Spazializzati pracowali: Martyna Woch, Mateusz Sabela, Joanna Sokalska, Jan Chrzan, Emilia Konwerska.

W latach 2019-2023 organizatorką cyklu była Fundacja PozyTYwka

Cykl jest współfinansowany ze środków Miasta Wrocławia | www.wroclaw.pl oraz w ramach funduszy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności: program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.

Spacery dźwiękowe

Platforma Echoes

Seria spacerów dźwiękowych stworzonych na platfrmie poszerzonech rzeczywistości (XR), przeznaczonych do samodzielnego odbycia wraz ze smartfonem i słuchawkami (można też słuchać na głośniczku, ale lepiej nie hałasować nadmiernie w miejscach. w które Was zapraszamy). By odby spacer należy zainstalować na smartfnie aplikację Echoes, następnie kliknąć w link wybranego spaceru i nacisnąć „STREAM WALK”.

Pola irygacyjne

Studium ekoaustyczne Wrocławskich Pól Irygacyjnych

Na Pola Irygacyjne zaprosiła nas w 2021 roku Katarzyna Roj. W ramach przygotoać do wystawy powstało słuchowisko ŚWIT. W roku 2022 rozpoczęlismy stały nasłuch audiosfery pół irygacyjnych i badać wpływ na środowisko naturalne zanieczyszczenia hałasem z pobliskich polom Obwodnicy Autostradowej Wrocławia, drogi szybkiego ruchu S5, lotniska Szymanów, oraz linii kolejowych. Prezentuemy wybór automatycznych nagrań terenowych proadzonych w trybie 24/7 przez cały rok kalendarzowy 2022.

10.12.2022
Canti Spazializzati #11 Pola dźwięku

Ekoakustyka, wyposażona w możliwość przetwarzania dużych zbiorów nagrań przy pomocy algorytmów, jest w stanie wyjść poza tę antropocentryczną perspektywę. Może zmienić skalę czasu, a tym samym, stworzyć możliwość alternatywnej percepcji dźwięków i zdarzeń, które umykają naszej uwadze.

Nasza percepcja dźwięku i czasu układa się na skali logarytmicznej.Podwojenie częstotliwości tworzy interwał oktawy w zakresie drgań słyszalnych, a podwajanie czasu liczonego w sekundach tworzy ćwierćnuty, całe nuty.

Gdy przesuniemy się do kolejnej strefy czasowej uświadamiamy sobie podziały czasowe dnia i doby, pór roku i całego roku, w których różnica sekundowej ćwierćnuty jest pomijalna. Takiego rytmu czasu ekologicznego już nie potrafimy usłyszeć.

Sercem instalacji dźwiękowej „Pola dźwięku” jest algorytm wybierający fragmenty nagrań terenowych z Wrocławskich Pól Irygacyjnych (WPI) z roku 2022, analizujący je pod kątem przenikania się zjawisk biofonicznych, geofonicznych i antropofonicznych, ale też porównujący te same pory dnia, dni tygodnia i miesiąca.
Forma hiperrzeczywistego pejzażu dźwiękowego, opartego na kompresji i rozciąganiu odległości czasowych pomiędzy kolejnymi zdarzeniami pozwala na doświadczenie innej perspektywy przestrzeni WPI.

O artysce

Dorota Błaszczak

Prowadzi ekoakustyczne obserwacje najbliższego otoczenia. Pola jej działań mieszczą się pomiędzy światem analogowym a cyfrowym: radiowe archiwa dźwiękowe, uczenie dźwięku interaktywnego, instalacje i prace dźwiękowe, stary i nowy VR, wczesne gry komputerowe.

https://dorotablaszczak.pl/

O wydarzeniu

Finisaż instalacji odbył się w 10 grudnia 2022 w BWA WroaławDizajn
Wydarzenie FB

Zespół

Daniel Brożek (kurator / curator), Marta Konieczna (producentka / producer, współpraca kuratorska / co-curator), Jan Chrzan (PR), Katarzyna Roj (kuratorka / curator Dizajn BWA Wrocław)
identyfikacja wizualna: Karolina Pietrzyk + Mateusz Zieleniewski
Organizator: Fundacja PozyTYwka
Partner: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

Krajowy Plan Odbudowy. Rzeczpospolita Polska. Sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU