O nas

Canti Spazializzati - cykl warsztatowo-koncertowy

fot. Wojciech Chrubasik

Daniel Brożek i Marta Konieczna, fot. Wojciech Chrubasik

Prowadzona od roku 2018 inicjatywa poświęcona teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupionym na koncepcjach uprzestrzenniania kompozycji dźwiękowych stworzonych dla wielokanałowego nagłośnienia. Łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z umożliwieniem artystom rozwijania przestrzennych aspektów kompozycji dźwiękowej i stworzeniem platformy współpracy pomiędzy młodymi muzykami, kompozytorami i artystami dźwiękowymi.

Ninejszy serwis jest platformą streamingową powzwlającą na odsłuch przestrzenych utworów przygtowanych przez artystów/ki zaproszonych do udziału w naszych wydarzeniach. Każdy utwór jest dostępny w dwóch wersjach – bianuralnej i wielokanałowej. Wersja binaualna najlepiej odaje efekty dźwięku przestrzennego w odsłuchu słuchawkowym, ale też na zwykłych głosnikach stereofonicznych (2 głośniki) będzie dobrze słuchać. Wersja wielokanałowa jest przeznaczona dla systemów surround, poszechnie nazywanych kinem domowy, – czyli układów głosników 5.1 i 7.1, jak i soundbarów.

Obecnie projekt współtworzą:
Kurator: Daniel Brożek
Producentka, PR, współpraca kuratorska: Marta Konieczna
Realizacja dźwięku: Jędrzej Borowski
Identyfikacja wizualna: Karolina Pietrzyk + Mateusz Zieleniewski + Gilbert Schneider
Strona WWW: Michał Szota
Organizator: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Partnerzy: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

W latach poprzednich w zespole Canti Spazializzati pracowali: Martyna Woch, Mateusz Sabela, Joanna Sokalska, Jan Chrzan, Emilia Konwerska.

W latach 2019-2023 organizatorką cyklu była Fundacja PozyTYwka

Cykl jest współfinansowany ze środków Miasta Wrocławia | www.wroclaw.pl oraz w ramach funduszy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności: program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.

Spacery dźwiękowe

Platforma Echoes

Seria spacerów dźwiękowych stworzonych na platfrmie poszerzonech rzeczywistości (XR), przeznaczonych do samodzielnego odbycia wraz ze smartfonem i słuchawkami (można też słuchać na głośniczku, ale lepiej nie hałasować nadmiernie w miejscach. w które Was zapraszamy). By odby spacer należy zainstalować na smartfnie aplikację Echoes, następnie kliknąć w link wybranego spaceru i nacisnąć „STREAM WALK”.

Pola irygacyjne

Studium ekoaustyczne Wrocławskich Pól Irygacyjnych

Na Pola Irygacyjne zaprosiła nas w 2021 roku Katarzyna Roj. W ramach przygotoać do wystawy powstało słuchowisko ŚWIT. W roku 2022 rozpoczęlismy stały nasłuch audiosfery pół irygacyjnych i badać wpływ na środowisko naturalne zanieczyszczenia hałasem z pobliskich polom Obwodnicy Autostradowej Wrocławia, drogi szybkiego ruchu S5, lotniska Szymanów, oraz linii kolejowych. Prezentuemy wybór automatycznych nagrań terenowych proadzonych w trybie 24/7 przez cały rok kalendarzowy 2022.

Ryszard Lubieniecki / Mateusz Śmigasiewicz – Powtórne Przyjście (2022)
performatywny spacer dźwiękowy / spacer dźwiękowy XR

Portatyw, tajemniczy instrument znany prawie wyłącznie ze średniowiecznej ikonografii, nie ma w historii muzyki ani swoich następców, ani bezpośrednich poprzedników. Na XIV- i XV-wiecznych obrazach nierzadko pełnił centralną rolę: grają na nim anioły, alegorie muzyki lub demoniczne stwory, a według niektórych umożliwiał komunikację z ptakami. W kolejnym stuleciu zniknął w nieznanych okolicznościach. Czy jednak kiedykolwiek realnie istniał? Według dawnego proroctwa, w nieokreślonej przyszłości nastąpi Powtórne Przyjście.
Kosmiczny monolit zstąpi na Ziemię, by ukazać ludzkości zapomniany artefakt. W kilku wskazanych punktach globu lokalne społeczności od wieków gromadziły się, by wyczekiwać tego wydarzenia. Najbliższy z nich przypadał prawdopodobnie na Wrocławskie Pola Irygacyjne, których rozległe, puste przestrzenie umożliwiają swobodny przepływ powietrza, tworzący i kształtujący zarazem brzmienie Portatywu.

Forma prezentacji:
Spacer dźwiękowy przygotowany przez duet Lubieniecki / Śmigasiewicz po Wrocławskich Polach Irygacyjnych prezentujemy w dwóch odsłonach – doświadczenia dźwięku przestrzennego na platformie poszerzonej rzeczywistości Echoes (wymaga smartfona) oraz performansu w formie spaceru dźwiękowego o zmierzchu na Polach Irygacyjnych.

O ARTYSTACH:

Ryszard Lubieniecki

Kompozytor, muzykolog, instrumentalista, improwizator. Studiował kompozycję i akordeon w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2023 r. obronił pracę doktorską pod kierunkiem prof. Remigiusza Pośpiecha we wrocławskim Instytucie Muzykologii (gdzie obecnie pracuje jako adiunkt), dotyczącą pamięci i jej śladów w późnośredniowiecznych źródłach muzycznych i teoretycznych z regionu Europy Środkowej. Poza akordeonem gra również na średniowiecznych instrumentach klawiszowych (portatywie i clavisimbalum). Współzałożyciel tria muzyki współczesnej Layers i zespołu muzyki średniowiecznej Vox Imaginaria oraz bardziej efemerycznych zespołów muzyki improwizowanej, m.in. Izquierdo/Lubieniecki, Widzicie, Lubieniecki/Rupniewski i Disquiet.

soundcloud.com/ryszard-lubieniecki

Mateusz Śmigasiewicz

(1989) Artysta dźwiękowy, kompozytor, muzyk. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji i multimediów prof. Zygmunta Krauze. Uczestnik kursów kompozytorskich pod kierunkiem wielu wybitnych artystów, takich jak Simon Steen-Andersen, Phillipp Manoury, Johannes Kreidler, Mark Andre, Agata Zubel, Stefan Prins, Marco Stroppa, Marta Ptaszyńska, Maurizio Sotelo, czy Ondřej Adámek. Działa twórczo na wielu polach, komponując muzykę kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną oraz muzykę ilustracyjną do teatru i filmu. Interesuje go rozstrajanie zastanych współbrzmień, zagęszczanie faktur, rozciąganie czasu, rozszerzanie przestrzeni – również poprzez tworzenie na zasadzie bliskiej współpracy z wykonawcą. Działa intuicyjnie, choć bliska jest mu procesualność. Uwielbia aranżować sytuacje, w których reguły komunikacji nie są do końca jasne. Muzyka zabiera głos, kiedy słowo wyczerpuje znaczenie, budując przeczucie tego, czego nie da się opisać językiem.

bandcamp

O WYDARZENIU:

Spacer i performans muzyczny odbyły się 7 maja 2022 roku o zachodzie słońca na terenie Wrocławskich Pól Irygacyjnych.

Wydarzenie na Facebooku.

ZESPÓŁ:

Kurator : Daniel Brożek
Zespół produkcyjny: Marta Konieczna, Jan Chrzan
Organizator: Fundacja PozyTYwka
Partner: Dizajn BWA Wrocław
Cykl współfinansowany ze środków Miasta Wrocławia.

Krajowy Plan Odbudowy. Rzeczpospolita Polska. Sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU