O nas

Canti Spazializzati - cykl warsztatowo-koncertowy

fot. Wojciech Chrubasik

Daniel Brożek i Marta Konieczna, fot. Wojciech Chrubasik

Prowadzona od roku 2018 inicjatywa poświęcona teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupionym na koncepcjach uprzestrzenniania kompozycji dźwiękowych stworzonych dla wielokanałowego nagłośnienia. Łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z umożliwieniem artystom rozwijania przestrzennych aspektów kompozycji dźwiękowej i stworzeniem platformy współpracy pomiędzy młodymi muzykami, kompozytorami i artystami dźwiękowymi.

Ninejszy serwis jest platformą streamingową powzwlającą na odsłuch przestrzenych utworów przygtowanych przez artystów/ki zaproszonych do udziału w naszych wydarzeniach. Każdy utwór jest dostępny w dwóch wersjach – bianuralnej i wielokanałowej. Wersja binaualna najlepiej odaje efekty dźwięku przestrzennego w odsłuchu słuchawkowym, ale też na zwykłych głosnikach stereofonicznych (2 głośniki) będzie dobrze słuchać. Wersja wielokanałowa jest przeznaczona dla systemów surround, poszechnie nazywanych kinem domowy, – czyli układów głosników 5.1 i 7.1, jak i soundbarów.

Obecnie projekt współtworzą:
Kurator: Daniel Brożek
Producentka, PR, współpraca kuratorska: Marta Konieczna
Realizacja dźwięku: Jędrzej Borowski
Identyfikacja wizualna: Karolina Pietrzyk + Mateusz Zieleniewski + Gilbert Schneider
Strona WWW: Michał Szota
Organizator: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Partnerzy: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

W latach poprzednich w zespole Canti Spazializzati pracowali: Martyna Woch, Mateusz Sabela, Joanna Sokalska, Jan Chrzan, Emilia Konwerska.

W latach 2019-2023 organizatorką cyklu była Fundacja PozyTYwka

Cykl jest współfinansowany ze środków Miasta Wrocławia | www.wroclaw.pl oraz w ramach funduszy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności: program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.

Spacery dźwiękowe

Platforma Echoes

Seria spacerów dźwiękowych stworzonych na platfrmie poszerzonech rzeczywistości (XR), przeznaczonych do samodzielnego odbycia wraz ze smartfonem i słuchawkami (można też słuchać na głośniczku, ale lepiej nie hałasować nadmiernie w miejscach. w które Was zapraszamy). By odby spacer należy zainstalować na smartfnie aplikację Echoes, następnie kliknąć w link wybranego spaceru i nacisnąć „STREAM WALK”.

Pola irygacyjne

Studium ekoaustyczne Wrocławskich Pól Irygacyjnych

Na Pola Irygacyjne zaprosiła nas w 2021 roku Katarzyna Roj. W ramach przygotoać do wystawy powstało słuchowisko ŚWIT. W roku 2022 rozpoczęlismy stały nasłuch audiosfery pół irygacyjnych i badać wpływ na środowisko naturalne zanieczyszczenia hałasem z pobliskich polom Obwodnicy Autostradowej Wrocławia, drogi szybkiego ruchu S5, lotniska Szymanów, oraz linii kolejowych. Prezentuemy wybór automatycznych nagrań terenowych proadzonych w trybie 24/7 przez cały rok kalendarzowy 2022.

Canti Spazializzati #18 cover

Canti Spazializzati #18 POSTOPERY

W sztuce dźwięku to przestrzeń akustyczna nadaje kształt temu co słyszymy, staje się instrumentem. Dźwiękiem możemy również kształtować poczucie owej przestrzeni, uczynić ją płynną, poddawać ciągłym przeobrażeniom. Gdy dźwięk staje się opowieścią, zawarta w nim narracja stanowi kolejną warstwę architektoniczną, którą można traktować spacjalnie.

Program koncertu opiera się na trzech odmiennych próbach rozpisania narracji na przestrzeń akustyczną. Zadaliśmy sobie pytanie czy i jak można wykorzystać techniki uprzestrzenniania dźwięku w pracy z różnorodnie rozumianą opowieścią? Czy możemy potraktować tekst jako przestrzeń, w której rozgrywa się akcja kompozycji, a jej odbiór i finalna postać mogą być zależne od obranego punktu słuchania? Czy wprawiając dźwięk lub osoby słuchające w ruch, zmieniając miejsca i kąty odbioru, poznamy inną wersję historii zawartej w kompozycji?

Każdy z utworów przybiera formę opery, spacjalizowanej opowieści dźwiękowej na osoby wykonawcze, elektronikę, głośniki i przestrzeń. Towarzyszą im partytury słuchania – przewodniki pomagające poruszać się w wielowątkowej i przestrzennej konstrukcji dźwiękowej.

Uświadamiając sobie pejzaż dźwiękowy, uczymy się doceniać otoczenie akustyczne jako wspólną przestrzeń. Świadomość ta poszerza naszą percepcję i zrozumienie otaczającego nas świata.
Hildegard Westerkamp, Soundwalking (1974)

Maximiliano Bober
Słuchałośmy: O stawaniu się przestrzeni (2024)
postopera spacjalizowana

Kameralny utwór postdramatyczny na głos, portatyw, gitarę elektryczną, skrzypce i publiczność. Udział publiczności określa partytura bazująca na wybranych fragmentach literackich. Wyjściową koncepcją kompozycji jest dźwięk jako powoli ewoluujący element budujący zbiorową przestrzeń. Słuchałośmy (they/we listened) to słowo nieprzetłumaczalne, ale słyszalne (inspiracja pochodzi od słowa, którego w swojej poezji używa Ada Adu Rączka). Rozumiemy dźwięk bezpośrednio, w jego wieloznaczności i wielotekstowości. Utwór proponuje doświadczenie języka i dźwięku jako wspólnego i dostępnego dla wszystkich, gdzie cisza staje się pośrednikiem pomiędzy doświadczeniem indywidualnym i zbiorowym. Proces słuchania jest ściśle powiązany z czytaniem. Słowo uruchamia głos, głos wzbudza dźwięk, dźwięk tworzy przestrzeń. Tekst staje się partyturą i przewodnikiem po kompozycji i jej chwilowej, efemerycznej przestrzeni dźwiękowej. Wielogłos utworu stanowi system otwarty, jest zachętą do doświadczania przestrzeni z wielu punktów, śledzenia jej przeobrażeń, zanurzenia się w akuzmatycznej tkance tej powstającej w procesie opowieści.

Wykorzystane fragmenty utworów literackich:
Gonçalo M. Tavares – Encyklopedia. Notatki, przekł. Wojciech Charchalis, słowo obraz/terytoria (2018)
Anna Świrszczyńska (1909-1984) – Jestem Baba, Prószyński i S-ka, (2000) oraz Budowałam barykadę (wyd. 1984 r. z okazji 40. rocznicy Powstania Warszawskiego)
Ada Adu Rączka – Chciałośmy, SDK, 2022 oraz spółdziel lub nie, 2022

Zespół Notatki i Flores w składzie:
Maximiliano Bober – skrzypce
Ryszard Lubieniecki – portatyw
Michał Sember – gitara
Małgorzata Wrzosek – głos

ft 1
ft 2

 

Alina Dzięcioł
Procesy w czterech fazach(2024) *
na elektronikę

Główną ideą kompozycji jest wielowymiarowe przedstawienie procesów zniekształceń odbywających się na różnych poziomach percepcji słuchania i rozumowania. Zastosowane środki to delikatne przeobrażenia barwowo-dynamiczne, dystrybucja dźwięków w przestrzeni (skonstruowana w każdej fazie w inny sposób), ćwiczenia słuchowe otwierające pole interpretacji. Utwór składa się z czterech części stanowiących indywidualne potraktowanie dźwiękami ich treści w sposób silnie intuicyjny.

Faza I Ziemia – początkowo rysuje się jako spokojna imitacja dźwięków natury i otoczenia, ale do czego doprowadzą ich stopniowe przekształcenia? Czy mimo iż wyjściowym źródłem dźwięku będzie to co jesteśmy w stanie realnie usłyszeć w życiu codziennym nadal będziemy mieć poczucie bycia w znanej i „bezpiecznej” dla nas rzeczywistości?

Faza II Katastrofy – przenosi słuchacza w rzeczywistość nieco mniej „bezpieczną” co sugeruje sam tytuł fazy. Otaczająca nuklearność brzmieniowa jest o tyle „niebezpieczna”, że po wystąpieniu nagłego wybuchu możemy się nieco przestraszyć, tym bardziej, że nie wiemy czy pojawi się kolejny, a jeśli tak to kiedy i w co się przekształci…

Faza III Ayahuasca – jej proces rozpoczyna się od refleksji ludzkiej jednostki, spokojnej, kontemplacyjnej narracji. Do jakich dojdzie wniosków po tym, co zdarzyło się w poprzednich fazach? Z jakiegoś powodu zdecyduje się poddać rytuałowi Ayahuaski, co otworzy drzwi wiodące ku kolejnej rzeczywistości!

Mimo że narracja wewnątrz trzech pierwszych faz przedstawia podobny „ogólny” schemat procesu zniekształcenia – występowanie dźwiękowych bytów, które zostają poddane zniekształceniom zwiększając gęstość ich brzmienia, w ułożeniu faz w takiej a nie innej kolejności występuje sytuacja odwrotna – od ogółu do pojedynczej jednostki ludzkiej

Faza IV Mienienie – stanowi najbardziej abstrakcyjną część pod względem sposobu budowania narracji. Wędrujące w przestrzeni zdarzenia dźwiękowe zdają się tworzyć kolaż nieuporządkowanych zdarzeń z poprzednich faz. Jednak i one są elementem pewnego procesu.

Alina-Dzięcioł-Procesy-w-czterech-fazach

Simi Fyda
In My Personal Heaven, I’m the Devil’s Spawn (2024)

Oktofoniczny utwór zgłębiający osobiste doświadczenia artystki towarzyszące lekturze dzieł Deleuze’a i Guattariego. Każda z ośmiu ścieżek dźwiękowych reprezentuje kluczowe idee ich filozofii, tworząc immersyjne doświadczenie dźwiękowe. Projekt ten łączy elementy rozważań nad pragnieniem, ciałem i popędem.

Kompozycja odzwierciedla fragmentaryczne sieci, przejścia między chaosem a strukturami narzucającymi kontrolę, mechaniczne oraz organiczne rytmy, nieregularne przestrzenie dźwiękowe, nagrania terenowe, chaotyczne sekwencje oraz kontrastujące elementy.

W kontekście filozoficznym, utwór ten jest refleksją nad masochizmem, który w myśli Deleuze’a staje się narzędziem subwersji i kreacji. Masochistyczne doświadczenie podważa ustalone struktury władzy i tożsamości, stając się aktem twórczym, eksplorującym granice pragnienia i tożsamości. Masochizm nie jest negatywnym doświadczeniem bólu, lecz afirmatywnym procesem sublimacji, w którym cierpienie staje się estetyczną wartością.

Dźwiękowa, jak i narracyjna, warstwa utworu jest kontemplacją nad jednością bytu, podkreślając niehierarchiczne, wielokierunkowe sieci myślowe oraz produktywne i kreatywne podejście do pragnienia.

O ARTYST(K)ACH

Maximiliano Bober

Kompozytor, improwizator i artysta dźwiękowy urodzony w patagonii argentyńskiej. Jego działalność eksploruje związki między tłumaczeniem, oralnością i pisaniem oraz sztuką dźwięku. Skupiając się na relacjach między dźwiękiem a literaturą, stara się tworzyć przestrzenie solidarności i przyjaźni oparte na słuchaniu. Współpracował m.in. Kyiv Music Fest, Ad Libitum, 64. Warszawska Jesień, 53. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Wandelweiser Klangraum festiwal (Dusseldorf), Atemporanea (Buenos Aires). W 2022 r. założył zespół kameralny Ensemble del Cerro, a w 2023 r. wytwórnia Rumiarec wydała płytę „Cantos a Nenette” wykonana w festiwalu Musica Privata XI. W 2024 r. wytwórnia Sello Postal wydała jego pracę sztuki dźwiękowej o warszawskim metrze „Metro 1: Kabaty​-​M​ł​ociny”. Od 2017 roku mieszka i pracuje w Warszawie.

https://maxbober.bandcamp.com/

Alina Dzięcioł

Studiuje kompozycję na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. dr hab. Agaty Zubel. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu, stypendystka Programu „Młoda Polska 2018” za osiągnięcia artystyczne. W swoich utworach lubi łączyć brzmienia oschłe, czysto mechaniczne z warstwami zawierającymi ładunek emocjonalny. Często czerpie inspiracje z literatury z zakresu psychologii. Jej utwory były nagradzane m. in. w 62. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, The Matan Givol International Composers Competition 2022. Brała udział w wielu kursach kompozytorskich, m. in. w 2022 roku w „Akademie für Neue Musik” (PER-FORM). Jej utwory były wykonywane na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, Na drodze do Nowej harmonii, a także we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Szwajcarii.

https://youtube.com/@alinadziecio3205

Simi Fyda

Artystka eksperymentalna, która w sposób dźwiękowo-wizualny bada swoje relację z przodkami, kobiecością, tradycją i zmiennością. W jej performance’ach skupia się nie tylko na dźwięku, ale także na estetyczno-narracyjnym aspekcie. W zeszłym roku wydała swój debiutancki album „Yuri” (post-industrial, dark ambient, deconstructed club), który składa się z siedmiu kolażowych kompozycji, łączących w sobie cyber-mistyczne linie z nagraniami terenowymi.

https://enjoylife.bandcamp.com/album/yuri

Ryszard Lubieniecki

Kompozytor, muzykolog, instrumentalista, improwizator. Studiował kompozycję i akordeon w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2023 r. obronił pracę doktorską pod kierunkiem prof. Remigiusza Pośpiecha we wrocławskim Instytucie Muzykologii (gdzie obecnie pracuje jako adiunkt), dotyczącą pamięci i jej śladów w późnośredniowiecznych źródłach muzycznych i teoretycznych z regionu Europy Środkowej. Poza akordeonem gra również na średniowiecznych instrumentach klawiszowych (portatywie i clavisimbalum). Współzałożyciel tria muzyki współczesnej Layers i zespołu muzyki średniowiecznej Vox Imaginaria oraz bardziej efemerycznych zespołów muzyki improwizowanej, m.in. Izquierdo/Lubieniecki, Widzicie, Lubieniecki/Rupniewski i Disquiet.

soundcloud.com/ryszard-lubieniecki

Michał Sember

Urodził się w Środzie Śląskiej, mieszka we Wrocławiu. Od ponad dekady gra muzykę improwizowaną w różnych składach. Zazwyczaj korzysta z gitary elektrycznej, przedmiotów i głosu. Miał okazję współpracować z takimi artystami jak Paulina Owczarek, Agusti Fernandez, Michał Biel, Adam Webster, Mateusz Rybicki, Paweł Doskocz, a także z muzykami z łódzkiego kolektywu Dźwięk-Bud. Jest członkiem redakcji muzycznej Akademickiego Radia LUZ, gdzie prowadzi autorską audycję Tembr o muzyce eksperymentalnej. Jako Siemper bierze udział w rapowych bitwach freestyle a jako repmeis gra DJ sety i produkuje komputerowe piosenki.

bandcamp artysty

Małgorzata Wrzosek

Wokalistka, artystka wizualną i performerka. Obecnie mieszka i tworzy we Wrocławiu. Swoje wykształcenie muzyczne opiera się na muzyce tradycyjnej, sakralnej i free jazzie. Eksploruje potencjał ludzkiego głosu, poszukując jego piękna i brudu. Współtworzy scenę muzyki improwizowanej w Polsce i jako kolektyw UKOJENIE prowadzę podcast w niezależnym Radiu Kapitał. Jest członkinią: DOGONI, De Pedregal, Warsaw Improvisers Orchestra, Sound in Space Orchestra, POKUSA XXL, Voice LAB. Współpracowała z Aleksander Żurowski, ASTMA, Raphael Rogiński, Edka Jarząb i innymi.
magorzatawrzosek.bandcamp.com

O wydarzeniu

Koncert odbył się 19.10.2024 w Galerii BWA Wrocław Główny.

https://www.facebook.com/events/1325687961379129/

 

24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0265
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0264
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0263
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0262
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0261
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0260
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0259
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0258
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0257
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0256
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0255
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0254
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0253
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0252
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0251
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0250
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0249
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0248
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0247
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0246
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0245
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0244
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0243
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0242
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0241
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0240
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0239
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0238
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0237
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0236
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0235
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0234
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0233
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0232
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0231
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0230
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0229
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0228
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0227
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0226
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0225
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0224
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0223
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0222
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0221
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0220
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0219
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0218
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0217
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0216
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0215
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0214
for. Wojciech Chrubasik
for. Wojciech Chrubasik
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0212
24.10.19 - Canti Koncert_Fot_Wojciech_Chrubasik_0211

Zespół

Daniel Brożek (kurator), Marta Konieczna (producentka, PR, współpraca kuratorska)
Realizacja dźwięku: Jędrzej Borowski
Mix i mastering nagrań: Czarny Latawiec
Identyfikacja wizualna: Karolina Pietrzyk + Gilbert Schneider
Organizator: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Partnerzy: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
Patronaty medialne: Glissando

Cykl współfinansowany ze środków Miasta Wrocławia | www.wroclaw.pl oraz w ramach funduszy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności: program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.

 

 

Krajowy Plan Odbudowy. Rzeczpospolita Polska. Sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU