O nas

Canti Spazializzati - cykl warsztatowo-koncertowy

fot. Wojciech Chrubasik

Daniel Brożek i Marta Konieczna, fot. Wojciech Chrubasik

Prowadzona od roku 2018 inicjatywa poświęcona teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupionym na koncepcjach uprzestrzenniania kompozycji dźwiękowych stworzonych dla wielokanałowego nagłośnienia. Łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z umożliwieniem artystom rozwijania przestrzennych aspektów kompozycji dźwiękowej i stworzeniem platformy współpracy pomiędzy młodymi muzykami, kompozytorami i artystami dźwiękowymi.

Ninejszy serwis jest platformą streamingową powzwlającą na odsłuch przestrzenych utworów przygtowanych przez artystów/ki zaproszonych do udziału w naszych wydarzeniach. Każdy utwór jest dostępny w dwóch wersjach – bianuralnej i wielokanałowej. Wersja binaualna najlepiej odaje efekty dźwięku przestrzennego w odsłuchu słuchawkowym, ale też na zwykłych głosnikach stereofonicznych (2 głośniki) będzie dobrze słuchać. Wersja wielokanałowa jest przeznaczona dla systemów surround, poszechnie nazywanych kinem domowy, – czyli układów głosników 5.1 i 7.1, jak i soundbarów.

Obecnie projekt współtworzą:
Kurator: Daniel Brożek
Producentka, PR, współpraca kuratorska: Marta Konieczna
Realizacja dźwięku: Jędrzej Borowski
Identyfikacja wizualna: Karolina Pietrzyk + Mateusz Zieleniewski + Gilbert Schneider
Strona WWW: Michał Szota
Organizator: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Partnerzy: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

W latach poprzednich w zespole Canti Spazializzati pracowali: Martyna Woch, Mateusz Sabela, Joanna Sokalska, Jan Chrzan, Emilia Konwerska.

W latach 2019-2023 organizatorką cyklu była Fundacja PozyTYwka

Cykl jest współfinansowany ze środków Miasta Wrocławia | www.wroclaw.pl oraz w ramach funduszy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności: program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.

Spacery dźwiękowe

Platforma Echoes

Seria spacerów dźwiękowych stworzonych na platfrmie poszerzonech rzeczywistości (XR), przeznaczonych do samodzielnego odbycia wraz ze smartfonem i słuchawkami (można też słuchać na głośniczku, ale lepiej nie hałasować nadmiernie w miejscach. w które Was zapraszamy). By odby spacer należy zainstalować na smartfnie aplikację Echoes, następnie kliknąć w link wybranego spaceru i nacisnąć „STREAM WALK”.

Pola irygacyjne

Studium ekoaustyczne Wrocławskich Pól Irygacyjnych

Na Pola Irygacyjne zaprosiła nas w 2021 roku Katarzyna Roj. W ramach przygotoać do wystawy powstało słuchowisko ŚWIT. W roku 2022 rozpoczęlismy stały nasłuch audiosfery pół irygacyjnych i badać wpływ na środowisko naturalne zanieczyszczenia hałasem z pobliskich polom Obwodnicy Autostradowej Wrocławia, drogi szybkiego ruchu S5, lotniska Szymanów, oraz linii kolejowych. Prezentuemy wybór automatycznych nagrań terenowych proadzonych w trybie 24/7 przez cały rok kalendarzowy 2022.

Canti Spazializzati to cykl warsztatowo-koncertowy poświęcony teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupionym na koncepcjach uprzestrzenniania / spatlializacji kompozycji dźwiękowych, osadzony w przestrzeni i kwadro/oktofonicznym systemie nagłośnieniowym klubu PROZA. Jest to kontynuacja idei Canti Illuminati Festivalu skupionego na prezentacji nowych zjawisk w muzyce elektronicznej oraz wrocławskiej tradycji kwadrofonicznej (prezentowanej w rozbudowanym programie podczas 14. edycji Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki Survival. Podczas pierwszej edycji premierowe kompozycje przestrzenne zaprezentowali: Jędrzej Borowski, Eisberg, Beniamin Głuszek, Hubert Kostkiewicz.

Wieczór otworzyła projekcja czterokanałowej kompozycji Tomasza Sikorskiego „Samotność dźwięków” (1975) – utworu zrealizowanego w Ośrodku Muzyki Elektronicznej Columbia-Princeton. Odmiennego od powszechnie kojarzonych z okresem wysypu produkcji radiowych studiów eksperymentalnych (lata 1968-75, również w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia), wyraźnie odchodzącego od konkretnego materiału dźwiękowego, skupionego na kreacji wyimaginowanej przestrzeni akustycznej.

PROGRAM:

Jędrzej Borowski – 01
Beniamin Głuszek – QuadrEEGphony
Hubert Kostkiewicz – Emergetyki
Eisberg – 04

O ARTYSTACH:

Jędrzej Borowski

Inżynier dźwięku, artysta dźwiękowy, performer. Od 2014 roku związany ze śląską sceną muzyki elektronicznej. Swoją twórczość prezentował w ramach wydarzeń Biura Dźwięku Katowice, Canti Spazializzati oraz Przeglądu Sztuki Survival. Tworzy improwizowane słuchowiska i kolaże oparte na nagran iach terenowych oraz znalezionych i splądrowanych dźwiękach. Nakładem wydawnictwa Pionierska Records wydał dwie kasety – “Układy niestabilne” zawierające nagranie live-actu z roku 2016, oraz zbiór nagrań terenowych z Tokio z roku 2018.

http://www.jborowski.com

Beniamin Głuszek

Twórca instalacji dźwiękowych, teoretyk muzyki. Główny przedmiot jego zainteresowań stanowi udźwiękowienie elektrycznej czynności ludzkiego mózgu (EEG). Swoje prace prezentował w Czechach, Holandii, Szkocji i Polsce – m.in. na festiwalach „Warszawska Jesień”, „AudioArt”, podczas Przeglądu Sztuki „Survival”.

https://www.polskieradio.pl/8/2565/Artykul/2030150,Fale-mozgowe-w-sztuce-i-medycynie?

Jan Eisberg

W kompozycjach wykorzystuje na ogół niepożądane, zazwyczaj odfiltrowywane dźwięki, takie jak szumy taśmy oraz zwarcia elektryczne. Swoją płytę „U A I”, wydaną w nieistniejącej już wytwórni BDTA nagrał między innymi w oparciu o właśnie tego typu dźwięki, rozszerzone o brzmienie małych syntezatorów. W kompozycjach posiłkuje się również nagraniami terenowymi na taśmie i drobnymi wycinkami z kaset audio znalezionych na placach po opustoszałych bazarach.

https://bdta.bandcamp.com/album/u-a-i

Hubert Kostkiewicz

Gitarzysta zespołu KURWS, z którym zagrał kilkaset koncertów i wydał trzy płyty. Zaangażowany także w w szereg innych, choćby takich jak Pustostany czy Polaroid Android. Od niedawna daje także upust fascynacji abstrakcyjną muzyką elektroakustyczną i improwizowaną. Na koncertach występował m.in. z Łukaszem Rychlickim, Maciem Morettim, Piotrem Łyszkiewiczem i Erickiem Wongiem. Jest też aktywistą i animatorem kultury i jednym z najbardziej doświadczonych organizatorów koncertów we Wrocławiu.

O KONCERCIE:

Historyczny, pierwszy koncert Canti Spazializzati miał miejsce 17 marca 2018 roku w klubokawiarni PROZA.

Wydarzenie na Facebooku.

fot. Daniel Brożek
fot. Daniel Brożek
fot. Daniel Brożek
fot. Daniel Brożek
fot. Daniel Brożek
fot. Daniel Brożek
fot. Daniel Brożek
fot. Daniel Brożek
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Daniel Brożek
fot. Daniel Brożek
Krajowy Plan Odbudowy. Rzeczpospolita Polska. Sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU