canti.pl

 

CANTI SPAZIALIZZATI #16
Ryszard Lubieniecki

Kompozycja izorytmiczna nr 6.
Opusculum monacordale (2023)

Centrum Sztuki WRO, 9.12.2023, 19:00

Kompozycja izorytmiczna nr 6 jest próbą ożywienia, uruchomienia traktatu sprzed 600 lat za pomocą nam współczesnych środków artystycznych. Przechowywane obecnie we wrocławskiej Bibliotece Uniwersyteckiej Opusculum monacordale rozpoczyna się opisem początków muzyki, by w dalszej kolejności przejść do wykładu podstaw średniowiecznego systemu dźwiękowego. Jego źródło stanowi monochord – jednostrunowe narzędzie służące do mierzenia proporcji, a tym samym wyznaczania odległości między dźwiękami. Kompozycja podąża za tokiem traktatu, tak jak i on podzielona jest na dwie „księgi”, z których pierwsza poświęcona jest składowym systemu, a druga tzw. ośmiu tonom – modi, czyli sposobom przeprowadzenia śpiewu jednogłosowego. Całość obejmuje drogę od tworzenia się muzyki, kształtowania się jej dźwiękowych podstaw (Monacordum) i sposobów ich przedstawienia (Manus, Figura), poprzez naukę o interwałach (Ter tria), ośmiu tonach (Quatuor in locis, także ukazujących je diagramach – Figure), aż do bardziej zwartych struktur dźwiękowych (Nunc modulare – „teraz śpiewaj [zgodnie z miarą]”).

W założeniu Kompozycja izorytmiczna nr 6. Opusculum monacordale ma podsumowywać dość swobodnie skonstruowany cykl tytułowych „kompozycji izorytmicznych”, prawie w komplecie nagranych na albumie wydanym w 2021 r. przez Nasze Nagrania. Także tutaj pojawiają się ukryte schematy melodyczno-rytmiczne, od wewnątrz kształtujące przebieg niektórych części (izorytmia), elektronika wielokanałowa zarejestrowana z użyciem taśm magnetofonowych i zawierająca nagrania treści traktatu, dawne rękopisy wykorzystane jako partytury graficzne, a także szczegółowo rozpisane partie instrumentalne (także średniowiecznych instrumentów klawiszowych), pełne brzmień niestabilnych, szumowych i mikrointerwałów.

I. Nulla omnino etas

Liber I
II. Monacordum
III. Manus
IV. Figura
V. Ter tria

Liber II
I. Quatuor in locis
II. Figure
III. Nunc modulare


canti.pl

 



Wykonawcy:
Layers
Zofia Ilnicka – flety
Ryszard Lubieniecki – portatyw organowy, clavisimbalum
Jakub Wosik – skrzypce

Kompozycja izorytmiczna nr 6. Opusculum monacordale powstała w ramach stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia na rok 2023.

O ARTYST(K)ACH

Layers
Trio muzyki współczesnej, z krótszymi lub dłuższymi przerwami działające od 2014 r. Na swoim koncie mają prawykonania utworów m.in. Josue W. Amadora, Piotra Bednarczyka, Moniki Dalach, Alannah Marie Halay i Mateusza Śmigasiewicza. Opublikowali dwa albumy: wydaną własnymi środkami płytę Grundgestein (2021) oraz Kompozycje izorytmiczne z muzyką Ryszarda Lubienieckiego (Nasze Nagrania, 2021).
layerstrio.bandcamp.com

Ryszard Lubieniecki
kompozytor, muzykolog, instrumentalista, improwizator. Absolwent studiów licencjackich w klasie prof. Bettiny Skrzypczak (kompozycja) oraz magisterskich w klasie prof. Jerzego Kaszuby i dr. Stanisława Miłka (akordeon) w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie doktorant w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie zajmuje się głównie twórczością muzyczną XIV i XV wieku. Poza akordeonem gra również na portatywie organowym. Jego muzyka wykonywana była m.in. na festiwalu Gaudeamus Muziekweek (Holandia), ECCO Concert 2020 w Brukseli, Musica Privata w Łodzi, Słuchalnia w Toruniu, Musica Electronica Nova i Musica Polonica Nova we Wrocławiu oraz Międzynarodowych Letnich Kursach Kompozytorskich SYNTHETIS w Radziejowicach. W 2018 roku był artystą-rezydentem festiwalu Musica Privata VI w Łodzi. W 2014 r., wraz z Zofią Ilnicką (flet) i Jakubem Wosikiem (skrzypce) założył zespół muzyki współczesnej Trio Layers, z którym premierowo wykonał utwory m.in. Alannah Marie Halay, Josue W. Amadora i Piotra Bednarczyka. Od 2016 r. występuje jako solista wykonując nowe kompozycje na akordeon amplifikowany. Specjalnie dla niego powstały utwory m.in. Dominika Karskiego, Alannah Marie Halay, Gilberto Agostinho i Mateusza Śmigasiewicza. W czerwcu 2019 r. nakładem wydawnictwa Nasze Nagrania ukazała się jego debiutancka płyta Seeds. Jako improwizator aktywnie działa na wrocławskiej scenie muzyki improwizowanej, m.in. tworząc zespoły Lubieniecki/Rupniewski, Disquiet i Widzicie. W 2019 r. wspólnie ze śpiewaczką Julietą Gonzalez-Springer założył zespół muzyki dawnej Vox Imaginaria. Jego Jego teksty o muzyce ukazały się m.in. w kwartalniku Instytutu Sztuki PAN „Muzyka”, „Res Facta Nova” oraz na portalu dwutygodnik.com. Współpracuje również z Ruchem Muzycznym.
soundcloud.com/ryszard-lubieniecki

Zofia Ilnicka
Flecistka, kompozytorka, improwizatorka. W 2016 roku ukończyła Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Od wielu lat ściśle związana z wykonawstwem muzyki nowej i improwizowanej. Jest artystką odważnie eksplorującą zaawansowane techniki wykonawcze. Zaangażowana w wiele projektów jazzowych, free-impro i muzyki współczesnej m.in Trio_io, Layers, Space Welders, Brzoska Kolektyw, Kraków Improvisers Orchestra. Współpracuje z wieloma kompozytorami, konsultując ich utwory. Inspiracje czerpie z muzyki Briana Ferneyhougha, Dominika Karskiego i Steve'a Reicha. Współpracowała z Landjugendorchester NRW, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy oraz Toruńską Orkiestrą Symfoniczną.

Jakub Wosik
Skrzypek, kontrabasista, kompozytor, improwizator. Od lat związany z wykonawstwem muzyki współczesnej, jazzowej i swobodnie improwizowanej. Buduje swój język bazując na szerokim wachlarzu rozszerzonych technik wykonawczych. Udziela się w wielu projektach jazzowych, free jazzowych, free improv i muzyki współczesnej m.in. LAYERS, Space Welders, ZIEMIA, trio_io, Brzoska Kolektyw. Laureat nagrody specjalnej im. Andrzeja Cudzicha „Złoty Kontrabas” przyznanej w ramach Jazz Juniors Competition 2021. Laureat Grand Prix na Jazz Juniors Competition 2022. Koncertował w Polsce, Danii, Estonii, Czechach, Austrii, Chorwacji, Albanii, Serbii, Rumunii, na Węgrzech i w Kanadzie.

O CANTI SPAZIALIZZATI

Prowadzony od roku 2018 cykl warsztatowo-koncertowy poświęcony teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupionym na koncepcjach uprzestrzenniania kompozycji dźwiękowych stworzonych dla wielokanałowego nagłośnienia. Łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z umożliwieniem artystom rozwijania przestrzennych aspektów kompozycji dźwiękowej i stworzeniem platformy współpracy pomiędzy młodymi muzykami, kompozytorami i artystami dźwiękowymi.

ZESPÓŁ

Daniel Brożek (kurator), Marta Konieczna (producentka/współpraca kuratorska), Emilia Konwerska (PR)
Identyfikacja wizualna: Karolina Pietrzyk + Mateusz Zieleniewski + Eva Erni
Organizator: Fundacja PozyTYwka
Partnerzy: Centrum Sztuki WRO
Patronaty medialne: Glissando
Cykl współfinansowany ze środków Miasta Wrocławia | www.wroclaw.pl


CONTACTS
FB
Insta
Bandcamp
Blog
canti @ canti . pl